Op trip naar Pikin slee - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merel Engels - WaarBenJij.nu Op trip naar Pikin slee - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merel Engels - WaarBenJij.nu

Op trip naar Pikin slee

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

18 Juni 2011 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!
Hoe is het daar aan de andere kant? Nog belangrijk nieuws dat me misschien is ontschoten?

Het 4e weekend in Suriname zijn we op trip gegaan naar Pikin slee. Pikin slee is een Saramaccaans dorpje in het binnenland van suriname. Waar de Marroncultuur woont. Op vrijdag stond het busje waarmee we de eerste 4 uurtjes moesten reizen voor ons klaar. Of je het nog een busje kon noemen vroegen wij ons even af, aan alle kanten viel ie namelijk nog net niet uit elkaar. We gingen dus met dat busje, die in Nederland al lang totall loss zou zijn verklaard, opweg naar Atjoni waar we verder moesten over de rivier per korjaal. Maar voordat we echt vertrokken waren we weer een aantal uur verder. ipv dat de bus 8 uur zou vertrekken, vertrokken we 9 uur (zonder enige uitleg van waarom?) en vervolgens moesten er nog een aantal voorbereidingen getroffen worden. Eerst moesten we een paar kilo's aan spullen ophalen die mee moesten naar het binnenland, vervolgens moesten de banden opgepompt worden wat uiteindelijk de band vervangen werd en om het af te maken moest er natuurlijk nog getankt worden. Nee in suriname doen ze dat niet van te voren maar gewoon met alle gasten er bij! Welkom in Suriname! haha. We hebben dus ook een aantal uur moeten wachten voordat we echt richting Atjoni gingen. Uiteindelijk bij Atjoni aangekomen moesten we wachten tot onze boot klaar werd gemaakt voor vertrek wat ook weer 1,5 uur duurde. Het was een lange rit dus maar we doen het ergens voor ;-)
Eenmaal in de boot duurde de rit nog ongeveer 2 uurtjes tot we bij Pikin slee aan kwamen.

Bij Pikin slee aangekomen stonden er wat vrouwen en kinderen zich te baden. Wat leuk en byzonder was om te zien. Baden is voor de mensen hier een gebruikelijk woord voor douchen, wassen etc.Toen ik mijn eerste stap zette in het dorp had ik al snel het gevoel dat ik echt in het leven van de marroncultuur terecht kwam. We kregen snel ons hutje toegewezen en er werd een hangmat voor ons opgehangen. Even later tegen etenstijd kregen we nog gezellig bezoek van een enorme vogelspin die zich op ons hutje had genesteld. Dat was wel even schrikken zo dichbtij en zo groot!! Goed begin van het weekend zullen we maar zeggen;-) Er werd al snel bygon gehaald wat de vogelspin weer naar de bomen jaagt en was ons hutje gelukkig weer vogelspin vrij.

S'avonds op de veranda gezeten van het huisje en een paar potjes Surinaams pesten gespeeld. Even later zijn we ons hangmat in gedoken waar Myrna en ik onze eerste nacht op Pikin slee hebben doorgebracht.

Zaterdag begonnen we met een dorpswandeling door Pikin slee. Het eerst wat me opviel dat dit dorp toch eigenlijk wel gigantisch groot is! Je ziet ook veel brommers, en ik maar denken wat moet je hier met een brommer? Nou toen ik er doorheen liep snapte ik het al snel. In het dorp liepen we langs de hutjes en zagen we hoe er meubels met hout gemaakt worden. Echt wel heel mooi & duur! Even later maakte we een bezoek aan het Marronmuseum. In de souvenirs winkel van het museum hebben we nog een leuk souvenirtje aangeschaft. Als laatst gingen we kalebas versieren. Dit is een grote ronde soort vrucht wat groeit aan de boom. Als je dit helemaal doormidden snijd, uitholt en kookt kan je er een mooi bakje van maken. Dit hebben wij dus ook gegaan deze dag. (zie foto) Het was alleen moeilijker dan het lijkt. Maar we hebben er iets moois van gemaakt;)
Eenmaal weer terug bij ons verblijf hadden we een middagje voor ons zelf en zijn we lekker gaan relaxen in onze hangmat. Even later heb ik met Mirjam nog een "duik" genomen in de surinamer rivier tussen de kinderen die zich aan het baden waren. Was wel even gek maar volgens Kenz (de persoon waar wij dit geboekt hadden) vonden ze dit helemaal niet erg. Heel byzonder om te zien hoe kleine meisjes en jongens hun eigen kleertjes wassen. Zo zelfstandig zijn ze hier. Het water was verder alleen super koud dus ver in het water ben ik niet geweest. De zon ging onder en de vleermuizen vlogen om ons oren dat betekende dus; tijd om eruit te gaan! We konden nog even genieten van een heerlijke maaltijd rijst met kip (wat nu toch echt wel mijn neus uit komt haha). Myrna, David en Mirjam hebben s'avonds nog hun haar in laten vlechten. Daarna zijn we kaaimannen gaan spotten met kenz. Een paar meter naast onze hutjes had je moeras waar s'avonds kaaimannen zitten, dus die hadden we nog even snel gespot. s'nachts hebben we in het grotere huisje onze 2e nacht door gebracht.

De volgende dag vertrokken we weer vroeg richting de stad. Weer dezelfde route als op de heen weg alleen ging de terug weg gelukkig wat sneller.

Ook Pikin Slee was een super leuke en onvergetelijke ervaring!
Verder vermaak ik me echt voor 200% in Suriname en vind de tijd veel te snel gaan... Maar helaas aan alles komt een eind. Gelukkig heb ik nog wel 3 weekjes en in de laatste week komt Karin langs een vriendin van Myrna, dus dat is erg gezellig!
Ik kijk ook heel erg uit naar de vakantie in Curacao waar Myrna & ik dinsdag nacht heen vliegen! Een nadeel dat het dus ook steeds dichterbij komt dat de andere huisgenootjes terug naar Nederland gaan. Het word dus steeds een beetje stiller.

Dit was het wel weer. Jullie zien mijn nieuwe verhalen vanzelf wel weer verschijnen:) Bedankt voor het volgen allemaal!! Super leuk om dit met jullie te kunnen delen. Het liefst laat ik het jullie natuurlijk in levende lijve zien maar helaas moeten het maar gewoon met deze site doen;) ook leuk!

Brasa!! & Dikke zoen
xxx


  • 18 Juni 2011 - 13:51

    Myrna:

    Haaii Sis,
    Ondanks ik er in levende lijven bij was is het toch super weer te lezen. Ik heb ook super veel zin in Curacao waar we ook veel mooie dingen zullen zien.!!

    Liefs, Brasa

    Myrna

  • 19 Juni 2011 - 10:55

    Tante Ingrid:

    Hoi Merel en Myrna,
    leuk verhaal weer wat maken jullie zo veel mee zeg. Door de foto's is het goed te volgen.Mooi die kalebas.Hoe kunnen jullie slapen in die hangmatten, ik draai altijd zo vaak.
    Veel plezier in Curacao dat lezen we dan ook wel weer.
    Liefs brasa tante Ingrid

  • 19 Juni 2011 - 15:44

    Robert:

    Hahah moest echt lachen om hoelang het wel niet duurde voordat je in dat dorp was (typisch suriname:P)! Maar lopen er gewoon vogelspinnen in jouw hutje?:o Gegild?:P
    Hier gaat alles nog lekker hooor!
    Veeel plezier in curacao!

    xxx

  • 20 Juni 2011 - 10:56

    Mies:

    Heej Merel,

    Wat leuk om weer een verhaal van je te lezen. Echt te grappig dat zij gewoon nog alles klaar moesten maken voor vertrek, gelukkig hebben jullie daar alle tijd.
    Wel heel gaaf om zo'n trip mee te maken. Op je foto's ziet het er echt super mooi uit. Echt grappig dat jullie naar je broers zijn museum zijn geweest :-) Je hebt echt iets moois van de kalabas gemaakt:-)
    Gelukkig hebben jullie de vogelspin snel weg kunnen drijven.

    Meis geniet nog lekker van je weekje in Cura en je 2 weken in Suri :-)

    Liefss kuss

  • 20 Juni 2011 - 18:00

    RENE!!:

    Hahahaah! jeetje merel, die bus! ik had de hoop al lang weer opgegeven!
    en oja? wat zijn kaaimannen?? ik wist echt niet wat t was hehe(A)!,
    Hier ga ik lekker mn gang! er is een nieuwe roddel op mijn nieuwe werkplek! en jongen is verliefd op me hahah!:p

    kuskus

  • 29 Juni 2011 - 11:42

    Linda:

    Heeey Tukkie! Ik kijk even niet op je website en zie meteen dat ik weer wat verhalen achterloop!

    Die vogelspin is echt mega! Iiieehhlll!!! Ik ben blij dat ik die niet ben tegen gekomen op reis!

    Ga nu nog even je belevenissen van Curacao lezen!!

    Geniet ervan en heel veel plezier!

    Kus Lin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Hey, Welkom op mijn reisblog. Enjoy the story’s❤️ Liefs Merel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 153107

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2022 - 15 Maart 2022

ABC eilanden.

23 Maart 2018 - 08 April 2018

SSE Oeganda

08 Maart 2017 - 25 Maart 2017

Solo reis Viëtnam

08 Februari 2016 - 27 Februari 2016

Backpacken in Thailand

13 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Rondreis Zuidelijk Afrika

05 Oktober 2014 - 09 Oktober 2014

Citytrips

20 Mei 2011 - 11 Juli 2011

Uitdaging @ Suriname

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Stage in Roemenie

Landen bezocht: