Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Merel Engels - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Merel Engels - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk

Blijf op de hoogte en volg Merel

28 Maart 2018 | Oeganda, Kampala

Handjes uit de mouwen!

Maandag 26 maart 2018

Maandag hebben we 3 lokaaltjes voorzien van een witte grondlaag op de Makerere primary school. Het is toch wel heel bijzonder om hier rond te lopen. Een heel andere wereld! De kinderen vinden het super leuk dat je er bent , ze glimlachen lief naar je of geven een handje of high five. We kwamen s’ochtends aan en alles moest nog voorbereid worden. Het verf werd klaar gemaakt. Bij de verf voor de grondlaag doen ze ontzettend veel water. Het lokaal waar we wilde beginnen werd op dat moment nog les gegeven. Maar al snel daarna werd de klas leeg gehaald met behulp van de kinderen. Ze werden bij andere klas neergezet of kregen buiten les. De lunch die we vandaag krijgen wordt verzorgd door de school. Rijst met bonen en cassave. Smaakt prima!
Als we eenmaal klaar zijn met de grondlaag hebben we s’middags nog even tijd voor ons zelf. We relaxen wat op het dakterras bij het guesthouse. Julia is vandaag jarig dus s’avonds drinken we een borrel en spelen het ik hou van Holland spel reis editie met een gezellig groepje.

Dinsdag
Tijd om de lokalen af te ronden. We verven vandaag de lokalen af met witte verf en aan de onderkant een blauwe rand van ongeveer 80 cm. Ook de schoolborden voorzien we van schoolbord verf. We zitten uiteindelijk helemaal onder de verf ;) maar het resultaat mag er zeker zijn! Vandaag krijgen we als lunch rijst met bonen en zoete aardappel. Na de lunch ronden we het laatste lokaal af. We zijn toch sneller als verwacht.
Eenmaal klaar vraagt de directeur ons nog even voor een praatje en geeft ons een certificaat met foto er op, een mooie herinnering!
Julia en ik gaan s’middags nog op pad naar de supermarkt die vlakbij ICU zit en zoeken wat winkels op die je hier aan de weg hebt. We wandelen een stukje en ik slaag voor 2 jurkjes voor mijn nieuwe garderobe.
S’avonds eten we weer een maaltijd mee die door ICU guesthouse is klaar gemaakt. Als je mee wilt eten kan je je inschrijven en dan wordt er voor je gekookt. Suuuuper chill dus! Later op de avond ben ik in gesprek met Sophie een meisje uit Haarlem die hier, kort gezegd, onderzoek doet naar slangenbeten. Komen er we er toch achter dat haar vader precies achter mij woont! Hoe toevallig:):)

Woensdag
Vandaag nog een dag vrijwilligerswerk en daarna hebben we een paar dagen vakantie!
Om 9 uur vanmorgen komen we aan bij het agape drop in centre voor straat jongens. Hier worden de jongens van de straat opgevangen en krijgen s’middags een goed bord eten. Normaal gesproken krijgen deze jongens op zo’n dag les maar omdat wij langs kwamen mochten wij het programma invullen. Aan ons de taak om wat activiteiten te doen met de jongens. We hebben gedaan; lijnen tikkertje, flessenvoetbal, een paas slinger geknutseld en het laatste stukje vrij spel. Maud heeft nog haribo snoepjes aan iedereen uitgedeeld ze waren dol blij. Na dat we de lunch met z’n alle hebben gegeten zijn we om 2 uur klaar en wandelen terug naar ICU. Goed voor de beentjes al die heuvels.
Eenmaal thuis zijn we nog even met de boda naar garden city gegaan om te kijken of ik iets kon vinden om in te zwemmen. Morgen gaan we naar Jinja waar we zeker even gaan zwemmen dus dat is wel handig. Door de drukte op straat zijn we net op tijd terug en hijs me snel in mijn nieuwe jurk. We eten vanavond bij de Griek met alle studenten en vrijwilligers van doinggoood. Heerlijk gegeten. Na dat de uber ons weer veilig thuis heeft gebracht duiken we ons bedje in.

De komen de 2 dagen zit ik in Jinja. Een plaatsje ongeveer 2,5 uur rijden van Kampala. Een stadje waar je allerlei spannende activiteiten kan doen.

Xxxx

• 29 Maart 2018 - 15:06

Maria:

Lieverd, goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Ben benieuwd naar je nieuwe Afrikaanse garderobe ;-)

Liefs

• 29 Maart 2018 - 21:54

Danielle:

Lieve kerel!
    Wat maak je weer mooie dingen mee!
    geniet van deze mooie ervaring.

Liefs Xx daantje

• 30 Maart 2018 - 10:44

Papa:

leuke vakantie merel xxx papa

• 31 Maart 2018 - 10:16

Rene:

Leuk meer!!!
    Mooie herinneringen ben je weer aan het maken!

Benieuwd naar de verhalen van de spannende activiteiten!

Liefs René

• 31 Maart 2018 - 21:49

Charina:

Wauw, wat kan de wereld dan toch klein zijn! heerlijk om te lezen
    en ik merk aan je verhalen dat je nu echt volop aam het genieten bent. geniet en koester elk moment voor je het weet ben je weer in Purmerend .. love you ♡