Botswana - Reisverslag uit Segara, Botswana van Merel Engels - WaarBenJij.nu Botswana - Reisverslag uit Segara, Botswana van Merel Engels - WaarBenJij.nu

Botswana

Blijf op de hoogte en volg Merel

27 Februari 2015 | Botswana, Segara

Hallo Allemaal!

We hebben er inmiddels weer een aantal dagen opzitten, het vliegt voorbij! Wat we allemaal hebben gedaan lees je hier onder.

Dinsdag 24 februari
Etosha nationaal park - Bagani

De wekker ging weer vroeg het word namelijk een lange rit van 8 uur vandaag. We rijden naar Bagani dit ligt ongeveer 20 minuten rijden van de grens van Botswana. In Bagani slapen we aan de kavango rivier. (Lijkt een beetje op de Suriname rivier) Als je hier een boottocht neemt kan je krokodillen en hippo's (nijlpaarden) spotten. Wij besloten niet mee te gaan met de boottocht maar hebben wat bij het "zwembad" gehangen. Het zwembad ligt in de rivier en bestaat uit een soort vlot met een vierkant gat er in. Dat gat is helemaal beschermt zo dat er geen gekke dieren bij kunnen komen. Daarna zijn we in een lief schattig hutje aan de rivier op de fatboy gaan chillen waar Michelle kaartjes heeft geschreven aan het thuisfront.
Tot het avond eten hadden we vrije tijd dus dat was wel weer even fijn.

S'avonds was het lekker donker op de camping. Je moet je zaklantaarn dan ook altijd stand by houden. Het leuke aan de camping aan de kavango rivier dat je nijlpaard en olifant geluiden om je heen hoort echt best een beetje gek.

Woensdag 25 februari
Bagani - Maun (Botswana)

We hebben inmiddels een vast ochtend ritueel. De wekker gaat gemiddeld om half 6. Dan staan we op om te douchen/wassen. Soms douchen we s'avonds om wat tijd te besparen. Vervolgens brengen we de backpack naar de truck gevolgd door de slaapmatrasjes. Dan gaat de tent plat en ruimen die op in de truck. En last but not least eten we met z'n alle een ontbijtje en zijn we klaar om te vertrekken. Zo gaat het ongeveer 9 van de 10 keer;) Het zaklampje die ik mee heb genomen was vanmorgen het enige lichtje die ik had bij douche. Het was namelijk verder nog donker. De douches op dit camp staan in de buitenlucht met wat riet erom heen om het een beetje af te schermen. Dan merk je wel weer even hoe fijn en luxe wij het in Nederland hebben.

Eenmaal weer onderweg met de truck waren we na 20 min al bij de grens overgang van Botswana. Hier moesten we ons paspoort laten zien en mochten allemaal weer mee.

In de middag de lunch en pin stop. In Botswana betalen ze wéér met ander geld namelijk Pula. Dat was ff een gedoe sommige dingen kan je alleen met dollar betalen of alleen met pula en soms ook weer met rand dus dat word nog leuk al die verschillende betaal middelen.
Eenmaal in Maun aangekomen op camp sitatunga hebben we al snel een duik genomen in het zwembad. Het was vandaag naar mijn idee de warmste middag. Zo heet dat je bijna geen energie meer over hebt. Een frisse duik deed wonderen.

Donderdag 26 februari
Maun - Okavango Delta

Het was vannacht een korte nacht er was namelijk flinke regen en onweer geweest. En omdat het regen toch onverwachts kwam hadden we het zeil niet op het dak gedaan waardoor de tent niet waterdicht was. Steven en Ronald waren zo lief om dit s'nachts nog net op tijd te doen en zijn iedereen hun tent langs gegaan. Ik durfde geen stap buiten de tent te zetten want de onweer was ontzettend hard. Volgens mij reizen de regen en onweer met ons mee we hebben nl al 4 avonden regen gehad.
Om 6.30 hebben we ontbeten en 7.30 was het tijd voor de trip naar okavango delta waar we een nachtje slapen op elephant Camp. De rivier okavango loopt helemaal door van Namibië naar Botswana. Hij heet dan ook in Namibië kavango en in Botswana okavango. We werden op de camping opgehaald om met een andere truck gebracht. Het laatste stukje naar het camp gingen we verder per mocoro's dit zijn kleine smalle bootjes waar we met 2 personen in gingen. Ze worden per hand bestuurd door middel van en grote stok. Iedere mocoro had een eigen "captain". Vroeger maakte ze ze van boomstammen maar tegenwoordig van fiberglas.

Voor de rest van de middag hadden we vrije tijd. Michelle is een stukje gaan kano'en samen met Britt. Om half 6 gingen we een wandeling maken door de boes boes op zoek naar wilde dieren. De groep werd in 2e gesplitst om wat rust te bewaren. In de verte zagen we een olifant achter de bomen verstopt en ook zagen we een groep nijlpaarden in het water. In het begin toch gek om zo door het wild te wandelen maar al snel went dat.
Daarna een hapje gegeten en bij het kampvuur gekeken naar optreden van de botswaners. Die gingen zingen en dansen. Na het optreden nog 2 spellen gedaan met z'n alle en toen de eerste regendruppel viel zijn we de tent ingekropen. Dit keer slapen we in een grote tent met 2 heerlijke bedden.

Vrijdag 27 februari
Okavonga delta - Gweta

Vanochtend begon er om 6:15 weer een 2 uur lange wandeling door de boes boes. We zagen deze wandeling alleen een baby schildpad en wat nijlpaarden. Helaas geen olifanten gezien maar wel gehoord! Terug bij het kamp hebben we een ontbijtje genuttigd en zijn daarna weer met de mocoro terug gebracht. Om 5 uur s'middags zijn we bij de nieuwe camping in Gweta aangekomen. Onderweg moesten we nog bij een overgang stoppen om ons schoenen te reinigen. Het leek wel een grap maar daar zijn ze heel strikt in. Zelf je extra paar schoenen die je mee hebt moet je reinigen. Dit doe je door op een natte doek te staan en ook je extra paar schoenen erover heen te halen. Zo mochten we weer "gereinigd" verder. Zelfs de truck moest door de plas rijden.

Morgen gaan we door maar Kasane daar slapen we vlak naast Chobe nationaal park. We hebben een boottocht geboekt en een safari game drive waar we weer veel wild hopen tegen te komen.

Tot volgende week!

Xjes van ons!

• 28 Februari 2015 - 00:43

Monique:

Hallo Merel en Michelle,

Het gaat al opschieten. Geniet nog lekker van jullie laatste week.
    Gelukkig dat het overdag droog is.
    Veel plezier!

Kussss Monique