KAMPALA - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Merel Engels - WaarBenJij.nu KAMPALA - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Merel Engels - WaarBenJij.nu

KAMPALA

Blijf op de hoogte en volg Merel

26 Maart 2018 | Oeganda, Kampala

Aangekomen in Oeganda!!

Iedere keer denk ik dat ik niks te schrijven heb en dat ik het kort hou. Uiteindelijk word het dan toch een heel verhaal. Dus ik zou zeggen geniet er van!


Vrijdag en Zaterdag.
Na een vlucht van circa 10 uur met tussenstop in Kigali (Rwanda) zijn we veilig aangekomen op Oegandese bodem. Hier werden Julia en ik opgepikt door Green valley guesthouse waar we al na zo’n 10 minuten rijden aan kwamen. De eerste overnachting hebben we in het stadje Entebbe dit ligt zo’n 1,5 reizen van Kampala de hoofdstad van Oeganda.

Julia en ik vonden dat het nog tijd was voor een borrel en proosten op een mooie reis. Daarna lekker het bedje in. Julia is trouwens een van de andere reisgenoten die de social safari experience via doinggoood doet. Maud komt er ook nog bij maar zij had een vlucht later. Social safari experience houd in dat we een rondreis door Oeganda combineren met vrijwilligerswerk bij verschillende projecten. Denk dan bijvoorbeeld aan sportdag met straatjongeren of het opknappen van een basisschool.

De volgende morgen is helaas klote begonnen want zowel mijn backpack (met vooral mijn kleding) en mijn koffer (met alle spullen die ik voor Afrika heb meegenomen) zijn gestolen uit onze kamer! Godzijdank heb ik alle belangrijke eigendommen nog wél. Maar op dit moment stond ik in mijn pyjama het enigste wat ik nog had. De politie en Joris (reiscoördinator doinggoood) kwamen al snel om aangifte te doen. Na dat de aangifte was geregeld zijn we (lees: Ik in mijn pyjama) verder gaan reizen naar ICU guesthouse in Kampala waar we de komende 2 weken verblijven. Back to basic zal ik maar zeggen zonder spullen. ICU guesthouse wordt gerund door een Nederlands stel Anne en Thijs. Anne was zo lief om mij aan het eind van de middag mee te nemen naar Garden city een shopping mall waar ik me weer kon voorzien van een aantal nieuwe kleren. We stapte op de boda boda, de motorbike taxi, en werden naar de shopping mall gebracht. Een hele belevenis op de boda boda door Kampala. Drukte en chaos all over the place! Maar desondanks blijven ze heel relax op de weg en verloopt het eigenlijk wel vlekkeloos. De rest van de avond hebben we lekker gechillt op het dakterras van het guesthouse met de andere Nederlandse reizigers/stagiaires.



Zondag 25 maart
Hiken door de chaos!

Vandaag maken we met een groep van 8 personen een wandeling van 10 km door Kampala. Onderbegeleiding van Frank (de andere reis coördinator) en een lokale gids. Onderweg worden we op de hoogte gebracht van wat Oegandese feitjes en wandelen netjes achter elkaar aan. We bezoeken vandaag het paleis, de moskee (incl prachtig uitzicht over de stad), een 2e hands markt (chaos!), en een groente en fruit markt. We lunchen een rolex aan de straat. Gek klinkt het he?! Rolex. Maar dat is hier een opgerolde pannenkoek met ei er in. Vandaar de naam (rol-ex). Super lekker! En je betaald slechts 1500 chillings dat komt neer op €0,50 cent voor zo’n ding!
Later ergens op straat kom ik koekjes achtige dingen tegen en ik vraag me af wat het is. Ik vraag het aan de lokale gids en die verteld mij dat dit daddies zijn en het naar noten smaakt. Ik word nieuwsgierig! We kopen een zakje en ik deel aan iedereen een koekje uit. Eigenlijk smaakt het gewoon een beetje naar een biscuit. Haha! Aan het eind van de dag gaan we met de matutu (ik schrijf het vast verkeerd) terug naar ICU guesthouse. De Matutu is het taxi busje wat hier enorm veel gebruikt word. Het is ook ruzie maken wie ons mag meenemen;-)

Bij terugkomst is er heerlijk voor ons gekookt en schuiven met z’n alle aan aan tafel. Later op de avond speel ik nog een dobbelspel qwixx (leuk spel voor ons Nanda en Marleen!) op het dakterras met Tamara en Gerrie uit Duitsland. Hun heb ik gister leren kennen in het guesthouse. Eigenlijk zouden zij vandaag verder reizen met hun gehuurde auto maar Tamara haar koffer is niet aangekomen dus daar wilde ze nog een dagje op wachten. De hoop is alleen zo goed als weg dat die koffer nog te voor schijn komt.

De nieuwe indrukken hebben mij behoorlijk uitgeput dus na het dobbelspel is het tijd om mijn bovenbedje in te kruipen. Morgen gaan we naar een basisschool om lokalen op te knappen.

Xxx

  • 26 Maart 2018 - 07:05

    Karen :

    Lieve Merel...wat leuk om ons weer mee te nemen in je (Oeganda) avontuur...ik verheug me op je verhalen. Xxx

  • 26 Maart 2018 - 07:10

    Nanda:

    Kerel! Wat een toestand met je spullen!

  • 26 Maart 2018 - 07:21

    Marleen:

    Leuk weer om te lezen! Hopelijk vanaf nu een beetje meer geluk! Nu al zin in een avondje qwixx wanneer je weer terug bent meerie!

  • 26 Maart 2018 - 07:56

    Charina:

    hi schat....wat heerlijk weer om zo een reis verhaal van je te lezen! ging stiekum al thuis lezen, terwijl ik daar eigenlikk geen tijd voor had hahaa. maar woh tas gestolen, Damn.. das echt kloten. gelukkig heb je wat kleren kunnen kopen. zag het wel helemaal voor me merel reisend in der piama hihi... schat ik kijk uit naar je volgende verhaal lots off love charina

  • 26 Maart 2018 - 10:46

    Papa:

    leuk verhaal weer

  • 26 Maart 2018 - 11:22

    Danielle:

    Kerel!
    Als Nanda het niet is ben jij het wel.
    Misschien toch maar lekker veilig bij mij in Nederland blijven volgende keer

  • 26 Maart 2018 - 21:42

    Tante Ingrid:

    Hoi Merel,
    wat een ellende dat je koffer en backpack gestolen zijn. Ik zou vreselijk van slag zijn. Hoop dat ze stikken in de tennisballen en sleutelhangers.
    Fijn dat jij er zo goed op reageert het zijn maar spullen.
    Heel leuk om je verslagen te lezen en geniet er verder maar van. Liefs tante Ingrid

  • 28 Maart 2018 - 14:34

    Marsha:

    Hoi lieve zus,

    Leuk om je verhalen weer te kunnen volgen en bale idd van je bagage maar is gelukkig vervangbaar je hebt je tel en paspoort en pas gelukkig nog ;) xxx kus ik kijk al uit naar je volgende verhaal. X

  • 31 Maart 2018 - 10:21

    Rene:

    Merelino,

    Ik zit echt in de verkeerde volgorde te lezen. Wat super kut van je koffer en backpack ☹.

    Zijn er al foto's van je nieuwe garderobe?

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Hey, Welkom op mijn reisblog. Enjoy the story’s❤️ Liefs Merel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 152983

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2022 - 15 Maart 2022

ABC eilanden.

23 Maart 2018 - 08 April 2018

SSE Oeganda

08 Maart 2017 - 25 Maart 2017

Solo reis Viëtnam

08 Februari 2016 - 27 Februari 2016

Backpacken in Thailand

13 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Rondreis Zuidelijk Afrika

05 Oktober 2014 - 09 Oktober 2014

Citytrips

20 Mei 2011 - 11 Juli 2011

Uitdaging @ Suriname

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Stage in Roemenie

Landen bezocht: