Op Safari - Reisverslag uit Shangando, Namibië van Merel Engels - WaarBenJij.nu Op Safari - Reisverslag uit Shangando, Namibië van Merel Engels - WaarBenJij.nu

Op Safari

Blijf op de hoogte en volg Merel

23 Februari 2015 | Namibië, Shangando

Hallo Allemaal,

Inmiddels zijn we nu zo'n 11 daagjes weg het voelt eigenlijk al veel langer haha. Hieronder weer een stukje van onze ervaringen!

Swakopmund
Vrijdag 20 februari

Eindelijk s'ochtends weer even vrije tijd voor ons zelf. We zijn een rondje gaan hardlopen door het stadje van Swakopmund dit is de 3e grootste stad van Namibië wat je je bijna niet kan voorstellen. Ook hebben we even een wasje gedaan en zijn wat gaan drinken bij village café een super schattig tentje waar we heerlijk buiten in het tuintje hebben gezeten en weer wat contact konden hebben met het thuisfront.
Om 2 uur moesten we terug zijn want dan werden we opgepikt voor de sky dive! We waren totaal met 5 springers en twee toeschouwers Ermano en Cardi. Eenmaal daar aangekomen werden de eerste 3 klaar gemaakt voor de sprong. Michelle en ik gingen als laatst dus moesten nog een uurtje wachten en hebben wat rond gehangen bij de sky dive club. Toen de andere 3 waren geweest mochten wij ons in ons mooie pak hijsen. Ik ging als tijger en Michelle als zebra. Zo voelde we ons natuurlijk helemaal thuis in Afrika;) Toen we inmiddels de 10.000 feet hadden bereikt ging Michelle als eerst en al snel daarna volgde ik er achteraan. Super mooi uitzicht op de woestijn, het strand en het stadje Swakopmund. Het blijft een bijzonder spannende, mooie ervaring. Na veilig geland te zijn hebben we ons video gelijk bekeken.

In de avond hebben we met z'n alle een hapje gegeten bij het restaurant Napolitan en daarna een dansje gewaagd in de plaatselijke disco bar naast het restaurant.

Zaterdag 21 februari
Swakopmund - Kamanjab

Vandaag reizen we door naar Kamanjab. Dit plaatsje ligt nog zo'n 200 km van etosha nationaal park. In Omaruru en Outjo maakte we een toilet en boodschappen stop. Na 6 uurtjes komen we op de camping aan in Kamanjab waar we slapen tussen de koeien en geiten. Het word steeds primitiever. De wc's en douche staan in simpele hokjes en er is geen elektriciteit. Kamanjab is ook de plaats waar de himba cultuur leeft. Dit is een aparte cultuur waar veel meer vrouwen leven dan mannen. De vrouwen boven de 16 jaar mogen zich niet meer wassen met water maar maken een vuurtje en stomen zich met rook. We zijn met z'n alle het dorp gaan bezoeken, hier konden we heel makkelijk heen lopen. De kindjes vonden het geweldig dat we er waren en wilde graag een handje of opgetild worden. Zelfs op de foto vonden ze leuk. Eenmaal terug van het dorp hadden we de mogelijkheid om een stuk verderop te gaan zwemmen. We werden opgehaald en met een jeep reden we naar een mooie lodge waar we een frisse duik konden nemen. Zo'n verschil tussen het leven van de himba cultuur en 5 min verderop staat er een mooie lodge. Morgen verder naar etosha park waar we hopelijk veel mooie dieren gaan zien.

Zondag 22 februari
Kamanjab - Etosha nationaal park.

Hier moet het gaan gebeuren. Etosha park is geopend in 1955 voor toeristen. De naam Etosha heeft verschillende soorten betekenissen zoals 'the place of dry water' , 'the Great white place' of 'place of emptiness'. We hopen deze reis natuurlijk de big five gezien te hebben;) De big five bestaat uit olifant, luipaard, leeuw, neushoorn en buffel. Alleen de buffel leeft niet in etosha park dus die gaan we sowieso niet hier zien maar hopelijk wel in chobe nationaal park wat in het land Botswana ligt. Toen we Etosha binnen reden zagen we al snel zebra's, struisvogels en empala's. We hingen allemaal uit het raam voor foto's. Op weg naar de camping plaats zagen we nog giraffen en genoesen. Eenmaal aangekomen hebben we het tentje opgezet en een duik genomen in het zwembad samen met Diede en Celine. Toen nog even gauw voor dat de day game drive begon naar de waterhole. Dit is een waterplas waar de dieren regelmatig samen komen om te badderen of te drinken. Je kan vanaf de zijkant toekijken. Toen wij er waren kwamen er giraffen aanlopen en zagen ook swijnen, jakhalzen, en zebra's. Super mooi rustig plekje waar je lekker kan vertroeven op de bankjes die er om heen staan.

Even later gingen we weer de truck in voor de day game drive. Dit betekent het park in op safari opzoek naar de dieren. Al snel zagen we een groep zebra's en giraffen. Als hoogte punt van de game drive zagen we ook 2 tijgers, 1 witte neushoorn en 2 olifanten! Dat zijn 3 dieren van de big five. De safari duurde zo'n 2,5 uur en daarna weer terug naar het kamp om te eten. We hadden ons ingeschreven voor de night game drive het schijnt dat bepaalde dieren s'avonds het actiefst zijn dus dat wilde we natuurlijk niet missen. Helaas begon het te hosen en onweren dus ging de night game drive niet door. Morgen avond krijgen we nog een kans aan de andere kant van het etosha park. Waar we ook een nachtje blijven. Ondanks de regen en onweer zijn we weer bij de waterhole gaan zitten. Het gaf een leuk sfeertje, heerlijk rustgevend plekje met mooie bliksem flitsen. Op gegeven moment kwam er een mannetjes leeuw aanlopen. Hij was aan het communiceren met een andere leeuw want we hoorde heen en weer gebrul. Voor de rest hebben we hier niets meer gezien en zijn ons tentje op gaan zoeken.

Maandag 23 februari
Etosha nationaal park

Na het ontbijt van 7:00 gaat de rit verder door Etosha park. Om de volgende camping 'Namutoni' te bereiken moeten we zo'n 4
uur door Etosha park rijden. Moet je na gaan hoe groot het is. Onderweg zien we weer vele dieren zoals springbokken, genoesen, heel veel zebra's, giraffen en hele groep tijgers. Op camping Halali precies in het midden van de route hebben we een lunch break. Hier konden we ook weer een mooie waterhole opzoeken en hebben daar lekker even gezeten. Veel diertjes waren er niet. Doordat het heeft geregend zoeken de dieren niet zo snel de waterhole op. Na de lunch ging de route verder en daar stond al snel weer een olifant heel erg dichtbij. Je kan er echt uren naar blijven kijken.

Op de camping aangekomen hadden we pech met de truck er was namelijk een band stuk gegaan en die moest worden vervangen. Hiervoor moest speciaal iemand komen dus het duurde even voor dat we de tenten op konden zetten. We zijn toen maar bij het zwembad gaan liggen tot dat de truck weer verder kon naar onze camping plaats. Toen we terug kwamen waren er al een paar druk bezig met onze tent. Wat een verrassing! S'avonds ging de night game drive helaas weer niet door. Precies op dat moment begon het weer te regenen en onweren. Het is nu in Afrika namelijk regen seizoen.
In de avond nog een tovenaar spelletje gespeeld met z'n alle dat ging zo: rabinkeltje rabonkeltje geef hem de hand geef haar de hand die ik de hand zal geven.
En nu maar uitzoeken wie de tovenaar een hand geeft:p Kent iemand het toevallig? Haha

Morgen verder reizen naar Bagani. Dat ligt tegen de grens van Botswana aan de kavango river daar slapen we op Ngepi camp.

Xjes

• 24 Februari 2015 - 20:06

Myrna& Myas :

Super al die dieren! Ben benieuwd naar de foto's! Kus van ons

• 24 Februari 2015 - 23:11

Ingrid:

Hoi Merel,

tjee wat maken jullie veel mee zeg. Geweldig. Hoop dat het lukt van de big five, ik denk het wel.

Doe voorzichtig niet te dicht bij die tijgers end. Heel veel plezier nog.

tante Ingrid

• 25 Februari 2015 - 12:45

Elody:

Super leuk meiden! Dit staat ook nog op mijn verlanglijstje!
    Ben onwijs benieuwd naar jullie foto's!

• 25 Februari 2015 - 15:42

Papa:

Mooie reis ben je aan het maken. Veel plezier daar. Groetjes XXX papa

• 25 Februari 2015 - 16:35

Monique:

Hoi meiden,

Wat fantastisch allemaal. Leuk Merel dat reisverslag!
    Echt genieten en al mooie foto's gezien van Michelle
    Nog veel plezier gewenst.
    Kussssss Monique