Laatste weken - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Merel Engels - WaarBenJij.nu Laatste weken - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Merel Engels - WaarBenJij.nu

Laatste weken

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

22 Juli 2011 | Nederland, Purmerend

Back in town..

Lieve allemaal,

Nog even een berichtje over de laatste 2 weken. Is wel zo leuk als mijn verhalen compleet zijn voor als ik mijn boek ga bestellen!

Na Curacao had ik dus nog 2 weken te gaan in Suriname. In die tijd heb ik nog een paar dagen gewerkt en hebben we ook weer mooie tripjes gemaakt. Karin, een vriendinnetje van Myrna, kwam ons de laatste 2 weken nog vergezellen en heeft in Suriname een heerlijke vakantie gehouden.
Om het kort en bondig te houden zal ik de tripjes die we nog hebben gedaan op een rijtje zetten.

Matapica:
Hier kan je heen gaan als je schildpadden wilt spotten en je kan zien hoe de schildpadden eieren leggen. Op Matapica heb je ook de kans dat je baby schildpadjes ziet. Wij hadden geluk en hebben de baby leatherback mogen bewonderen. Super schattig. De leatherback schildpad is de grootste schildpad die er is dus dat was erg leuk dat er juist baby leatherbacks schildpadjes waren. Op Matapica sliepen we in een hangmat en overdag lekker geluierd op het "strand". We begonnen de eerste avond met de kaaimannen tocht. We hadden 1 kaaiman gevangen waar we natuurlijk een foto'tje mee hebben gemaakt;)
Daarna gingen we opzoek naar de schildpadden. Hier voor hebben we uiteindelijk 4KM heen voor moeten lopen en vanzelfsprekend dus ook weer 4KM terug. Ik heb zelfs nog gerend om de leatherback schildpad te kunnen bewonderen (haha) omdat ze ook zomaar weer terug naar de zee kunnen gaan als ze gestoord worden. Verder hadden we nog 2 soepschildpadden gezien.

De dag dat we naar huis gingen van Matapica was in de stad Keti Koti vol aan de gang. Keti Koti is de viering voor de afschaffing van de slavernij. Wij zijn wat gaan drinken bij het vat.

De daarop volgende tripjes die wij hebben gedaan zijn Bergendal, Brownsberg & Tonka eiland stuwmeer.

Bij Bergendal gingen Myrna en Karin van de kabelbaan. Dit had ik al een keer gedaan dus ben ik lekker in m'n hangmat wezen luieren. Toen Myrna & Karin klaar waren gingen we nog de tarzan swing doen. Hier zwaai je een aantal meter boven de suriname rivier heen en weer aan de zogehete "tarzan swing".

Toen we allemaal klaar waren met onze activiteiten volgde we onze route richting Brownsberg. Bij Brownsberg bleven we ook 1 nacht en sliepen we weer in onze hangmat. Samen met Karin ging ik de wandeling doen. Myrna had de wandeling er al een aantal maanden geleden op zitten. Een stevige wandeling bergafwaarts om de Ireneval te kunnen bewonderen, een waterval midden in de jungle. Als je eenmaal de route hebt gelopen van 1,5 uur naar beneden betekent dat dat je daarna ook weer 1,5 uur bergopwaarts/trappen op moet. Daar gingen we maar nog even niet over nadenken en zijn eerst gaan relaxen onder de waterval.
Even later weer de route terug, wat een goede training was voor de komende 2 jaar. Eenmaal weer boven gekomen nog de Leo val bezocht. Een wat kleinere waterval en ook een stukje korter lopen.
Even later weer terug naar "het kamp" waar een heerlijke lunch voor ons klaar stond. Na de lunch volgde de route weer verder en gingen wij met z'n 3e + Roos mee naar tonka eiland stuwmeer.
Dit is een klein eiland een half uur varen het stuwmeer op.
Op tonka-eiland hebben we heerlijk kunnen relaxen, zwemmen, hangmatteren. De volgende dag hebben we een korte wandeling gemaakt door het dorp waar we een vogelspin hebben mogen vast houden . Daarna was het alweer tijd om richting de stad te vertrekken.

Na een redelijk lange reis vonden wij het wel een goed moment om nog even "luxe" uiteten te gaan(voor Surinaamse begrippen) bij de garden of eden. Een overheerlijk Thais restaurant. Voor iedereen een aanrader die van plan is Suriname te bezoeken!

Dinsdag hebben we heerlijk gerelaxt en zijn we in de avond naar de Hermitage mall geweest, waar we nog 'n paar Havainas hebben ingeslagen. Die zijn in Suriname zo goedkoop dat het je gewoon niet lukt om met 1 paar terug te gaan naar NL. S'avonds hebben we bij Zansi bar nog een drankje gedaan met een paar mede-studenten van Myrna die ook voor vakantie in Suriname zijn aangekomen.

Verder hebben we deze week nog tijd gemaakt om van het lekkere weertje te genieten en hebben we de laatste cadeautjes en souvenirs aangeschaft. We zijn weer lekker bepakt en bezakt! ;-)

De 1 na laatste dag op vrijdag hebben we nog genoten van ons aller-aller-aller laatstje tripje op Babunhol. We wilde nog zo graag even overnachten in ons mooie-speciaal-in-Suriname-angeschafte-hangmat. Dus auto volgeladen, op naar Babunhol! Hier ben ik snel over uitgesproken. We kregen een mooi hutje aan het water, ons hangmat hing al snel, we namen zo nu en dan een duik maar hebben vooral lekker genoten en gerelax in ons hangmat. Wat ga ik dit ontzettend missen. Dat is 1 ding dat zeker is!

De volgende dag nog lekker rustig aan gedaan op Babunhol. Tegen het eind van de middag besloten we om terug te gaan richting de stad. S'avonds had Ruben ons uitgenodigd om voor het laatst bij Zus&zo te eten. Je kan wel zeggen dat het een van onze favoriete tenten is geworden, dus wel zo leuk om het mooie avontuur hier af te sluiten. Hij had nog een leuk kleinigheidje voor ons in petto dus dat was super lief!

Het was zo ver.. tijd om naar Zanderij te gaan! Het Suriname avontuur zat er hier op voor mij..... Helaas!

Naar Zanderij was het gelukkig nog 1 uur rijden dus kon ik nog een uurtje genieten van de aangename temperatuur en de mooie uitzichten vanuit de auto.
Eenmaal op Zanderij aangekomen afscheid genomen van Martin & Anthony.
En toen op naar de gate waar we ons nog een aantal uur moesten vermaken.

Na een 9 uur lange vlucht aangekomen op schiphol. Daar stond een heel leuk welkomscomite! Ook hadden Karin en ik nog even een spanddoek voor Myrna gemaakt die we voor haar neus omhoog hielden toen ze bij de aankomsthal aankwam.

Het was een onwijs mooie en onvergetelijke tijd!!!

Dikke ZOEN xxx