Week 9, dag 64 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Merel Engels - WaarBenJij.nu Week 9, dag 64 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Merel Engels - WaarBenJij.nu

Week 9, dag 64

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Merel

13 Juni 2008 | Roemenië, Boekarest

Buna !
Mijn laatste stage week in Roemenie zit er ook weer op, alleen maandag gaan we nog afscheid nemen bij het kindertehuis en dit willen we lekker uitgebreid gaan doen.

Maandag hebben we bij Geanta in de klas geholpen.(een lerares waar we mee op excursie waren) We mochten gelijk foto’s uitzoeken die zijn gemaakt tijdens de excursie. Zij spreekt geen Engels dus elke keer probeert ze uit te beelden wat ze bedoeld of wat wij bedoelen en dan komen we er toch altijd wel weer uit haha of we zoeken iemand die wel engels spreekt.
Bij het kindertehuis hebben we flessen voetbal gespeeld. In het begin snapte de kinderen er niet veel van en gingen ze alleen maar overschieten naar elkaar daarna legde ik uit dat je gewoon door het veld heen mag rennen en toen ze het eenmaal goed begrepen werden ze erg fanatiek. Aan het eind was het behoorlijk warm en gingen ze watergevecht doen met het beetje water wat sommige nog in hun fles hadden zitten. Haha wat een lol hebben we er om gehad.
In de avond hebben we natuurlijk voetbal gekeken Nederland-Italie, maar dan wel op een zwart-wit beeld en met een roemeense verslaggever;) We hebben ook een tv met kleurenbeeld maar die staat bij de andere meiden op de kamer.

Dinsdag zijn Wendy en Naazmin met ons mee gegaan naar stage. We hadden met Melania af gesproken om iets te gaan doen in de klas maar toen we bij de basisschool aan kwamen bleek Melania naar het park te zijn dus toen stonden we daar met Wendy en Naazmin terwijl Melania al weg was. We hadden maar besloten om bij Geanta in de klas te gaan zodat Wendy en Naazmin toch konden mee kijken hoe de lessen gaan op deze basisschool. We deden mee met een paar spelletjes die ik zelf nog niet kon.
Bij het kindertehuis zouden we op een paar kinderen wachten die mee zouden gaan naar de bioscoop. Uiteindelijk gingen we met alle kinderen van het kindertehuis inclusief Father gabriel, Father john, Catie en secetaresse. Dus we waren met z’n 30e. Father Gabriel had de film indiana jones uitgekozen, nou wij dachten van te voren al niet echt een kindvriendelijke film en nee inderdaad de film was niet bepaald kindvriendelijk. Vechten en schieten maar veel kinderen vonden de film als nog erg leuk. Er waren kinderen mee van ongeveer 4 t/m 15 jaar. We gingen er met 2 busjes heen. Na de film hebben we de kinderen nog getrakteerd op mac donalds, ze kregen allemaal een happy meal van ons. Hier kost de happy meal maar 8 lei ongeveer dat is in euro’s 2,25. Hoeveel is de happy meal ook alweer in nederland? Iets van 4 euro toch? Na de mac donalds hebben we de kinderen uitgezwaaid want wij gingen niet meer mee terug naar het kindertehuis, wij hebben nog lekker wat gegeten in bucuresti mall, het grote winkelcenturm waar de bioscoop ook in zit.

Woensdag ben ik mee geweest naar de gehandicapten. Dit was ongeveer 40 minuutjes reizen met de tram. Bij de gehandicapten lopen Mieke, Kirsten, Sanne en tatiana stage. Als eerst lieten ze mij een meisje zien die vast gebonden ligt aan haar bed. Echt heel zielig en dat gaat dagen zo door. Ze lag met dr hoofd vol op in de zon dus hebben even een deken voor het raam gehangen zodat dr hoofd wat schaduw kreeg. Daarna gingen we naar boven en hebben ze de kamers laten zien en dat soort dingen. Veel kinderen waren niet binnen omdat ze in de speeltuin aan het spelen waren. Sanne kwam al snel aan lopen met luminita en gaf dr aan mij echt een super lief kindje van ongeveer 2 jaar denk ik. We hebben dr in bad gedaan en nieuwe kleertjes aangetrokken. De kinderen worden weinig in bad gedaan door de zusters. Toen heb ik kirsten nog geholpen met een ander kind wassen, zij was al weer wat ouder. Je merkte echt dat ze het super lekker vond om te gaan douchen, ze wilde het heel graag zelf doen maar als je dat aan haar over laat weet je dat je zelf ook een douche krijgt. Ze wassen hun haren gewoon met zeep omdat ze verder niks anders hebben. De kinderen drogen ze af met vaak dezelfde handdoek waarmee ze ook al andere kinderen mee hebben afgedroogd. Ze hebben ook geen billendoekjes, dus de billen worden nooit echt goed schoongemaakt, of als ze hebben gepoept worden ze onder de douche gezet. Sanne enzo hebben al een paar keer billen doekjes gekocht maar die worden dan gewoon meegenomen door de zusters. Heel raar dat het daar gaat! Dat begrijp je toch niet.. We zijn ook nog even in de speeltuin wezen kijken nou hoe het daar aan toe gaat. Ze slaan en schoppen elkaar gewoon en de zusters zitten lekker te kletsten op een bankje. Het was een grote chaos in de speeltuin, hoe die kinderen daar met elkaar om gaan. Veel kinderen kwamen op me af een nieuw gezicht he dus heel interessant. Eenmaal weer binnen heb ik nog een ander kindje gewassen die stond ook te springen om in bad en onder de douche te gaan dus dat had ik voor dr gedaan, ook zij vond het helemaal geweldig. Kirsten en Sanne hebben me ook nog het aids huis laten zien, het aids huis zit naast hun stage en daar kennen ze nu een aantal clienten van.

Rond een uur of half 1 moesten de kinderen eten. Het was best wel druk kwa begeleiders want er waren ook nog een aantal andere meiden (vrijwilligers) langs gekomen. Dus veel kinderen hoefde we niet eten te geven omdat het ook door hun gedaan werd. Maar dat eten van hun dat kon ik echt bijna niet aan zien, het stonk en het zag er niet aantrekkelijk uit. Sanne en ik hadden Pascal eten gegeven ik kon echt niet lang naar het eten kijken. Zo vies zag het er uit!
Ik had ook nog even georgiana uit dr bedje gehaald, maar vlak daarna kwam er een zuster achter me aan en maakte gebaren dat ze moest gaan slapen dus had haar maar snel weer in dr bedje gelegd. Georgina is een meisje van 4 jaar, zij heeft alleen een gaatje in dr hart dus eigenlijk zit ze daar helemaal verkeerd. Om 1 uur ongeveer gingen alle kinderen slapen dus toen zat onze dag er ook weer op.

Thuis was die oma waar ik het al eerder over heb gehad weer verdrietig dus ik dacht dan ga ik even bij dr zitten hele gesprekken dat ze had, weer over dr dochter en dat ze zo oud is en het niet leuk vind hier in huis. Toen heb ik Fanta er bij gepakt en lekker wat met dr gedronken, ze vond mn armbandje ook zo mooi (een armbandje hier uit roemenie) daar had ik er meer van gekocht dus had ik er een aan haar gegeven dat vond ze helemaal geweldig. Ook al is ze na een paar minuten alweer vergeten van wie ze die heeft gehad.Haha maarja als ze er op dat moment maar blij mee is.

Donderdag zou Nanda van de zwarte zee af komen en dus moest ze over stappen in Boekarest met 3,5 uur wachttijd dus zijn natuurlijk even langs geweest om weer lekker bij te kletsen en gedag te zeggen. Cipi een client van Nanda vond het natuurlijk weer helemaal geweldig dat wij er waren en wilde graag met ons op de foto. Hij is echt altijd zo vrolijk, daar kan volgens mij nooit is een chagrijnig gezicht vanaf;) na 3,5 uur weer lekker bijgekletst te hebben, hebben we Nanda weer uitgezwaaid want ze ging weer terug naar Sibiu. En toen kwam ik thuis, stond er oppeens een super groot pakket voor mij in huis. Heel zwaar ook, dus ik snel open maken natuurlijk:) Er zaten handballen, voetballen, voetbal albums en mini-doeltjes in. Bedankt Papa, Myrna & Maria!
In de avond hadden Naazmin en ik weer groente, vlees, en aardappelen gekookt. Wen en ik hebben ook nog eventjes op de veranda gezeten.


Vandaag afscheid genomen van stage bij de basisschool. De kinderen kregen allemaal hun diploma en de kinderen hadden heel veel bloemen voor hun leraren. Het was een heel spektakel iedereen zag er mooi uit en iedereen was vrolijk. Wij kregen ook nog bloemen en hebben Geanta en Melania chocolaatjes gegeven en in de leraren kamer chocolaatjes neergezet. Melania vroeg ons e-mail adres zodat we contact kunnen houden, en als laatst zijn we natuurlijk met haar op de foto geweest.

En natuurlijk gaan we vanavond weer voetbal kijken! Nederland- Frankrijk.

Pa pa, ik zie jullie over 8 dagen.
xxxxxxxxxx

Ps: nog wat spannende dingen meegemaakt vandaag op vrijdag de 13e? ;)

  • 13 Juni 2008 - 13:19

    Mies:

    buna merel
    je hebt weer een leuke week achter de rug jammer dat melanie al naar het park was.
    leuk afscheid hoor bij de basisschool.
    ons afscheid was vorig jaar ook zo op de basisschool.leuk om dat te zien op je foto's
    haahah leuk is die mall he waar je naar de film was daar waren wij ook naar de bios geweest met de kids.
    geniet nog lekker van je laatste weekend en weekje

    pa pa
    kusss mies

  • 13 Juni 2008 - 14:37

    Maria:

    Heeyy schatje..

    Wat maak je toch een hoop mee! Over een weekje kom je alweer thuis.. Joepie :D hier is ook genoeg te beleven hoor! Nieuwe kat, nieuwe fiets, nieuw huis, nieuwe auto, nieuwe iPod... ;)

    Tot heeeeel snel!!

    KUSS

  • 13 Juni 2008 - 14:44

    Myrna:

    Haaii zus, Volgens mij was je laatste stage week een top week. Aan je verhaal te lezen. En aan je fotos te zien. Vrijdag de 13e is voor mij nooit meer een pech dag (A) Want heb mn laatste toets gehaald voor mn diploma :D :D Geslaagd dus op vrijdag de 13e.

    Merel tjip is zo een poepiee he. Doet iemand wat kwaad en bij de dokter was ze ook super lief.

    Dikke kus, tot over 1 week :D :D Love you x myrna

  • 13 Juni 2008 - 15:58

    Karen:

    nog maar eventjes....wat gaat het snel!!! heb je wel zin om weer naar hier te komen??

    groetjes Karen en de mannen

  • 13 Juni 2008 - 16:43

    Leonie:

    meeeerie!
    wat een verhalen weer allemaal.. nog maar een weekje dan ben je dr weer :d en over een maandje zitten we in marmaris, heb je dr een beetje zin in?

    nou chick tot volgende week zaterdag, en have fun nog de laatste paar dagen.
    en vergeeeeet geen roemeen voor me mee te nemen he ;)

    dikke kusssss (L)

  • 13 Juni 2008 - 23:38

    Faziel:

    Zoo en toen zat je nog maar een weekje in Roemenie.. snel gegaan he?!! Mooi dat je het zo naar je zin hebt daar, dus geniet er nog even van en dan zien we je natuurlijk a.s. zaterdag weer hier in Nederland!!:D En mij morgen niet te laat wakker maken he..:P want anders mis ik de treinn!!

    Kus!!

  • 14 Juni 2008 - 15:33

    Cynthia:

    heey lieverd! alles gaat goed zo te lezen je maakt wel veel mee he leuk om te lezen je komt bijna terug:P hier gaat ook alles goed Nederland gaat kampioen worden hahaha nou ik weet niks meer hoor ik hoop dat je nog even lekker gaat geniete de laatste dagen ik ben blij als je er weer bent! nou dikke kusssssssss cyn

  • 14 Juni 2008 - 16:57

    Joyce:

    Heej Merel!

    Zo te zien gaat alles prima daar! Ook bij jou wilde ik nog even snel iets posten, voordat je weer terug bent in Nederland..

    Nog maar heel eventjes en je bent weer thuis! Zal wel even wennen zijn allemaal dan!

    Veel plezier nog de laatste dagen, en zie je snel weer!

    xx Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Hey, Welkom op mijn reisblog. Enjoy the story’s❤️ Liefs Merel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 153014

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2022 - 15 Maart 2022

ABC eilanden.

23 Maart 2018 - 08 April 2018

SSE Oeganda

08 Maart 2017 - 25 Maart 2017

Solo reis Viëtnam

08 Februari 2016 - 27 Februari 2016

Backpacken in Thailand

13 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Rondreis Zuidelijk Afrika

05 Oktober 2014 - 09 Oktober 2014

Citytrips

20 Mei 2011 - 11 Juli 2011

Uitdaging @ Suriname

11 April 2008 - 21 Juni 2008

Stage in Roemenie

Landen bezocht: