Dag 29 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Merel Engels - WaarBenJij.nu Dag 29 - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Merel Engels - WaarBenJij.nu

Dag 29

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Merel

10 Mei 2008 | Roemenië, Boekarest

Buna iedereen:D

Dinsdag was Kirsten jarig. Als eerst zijn we gewoon naar ons stage gegaan. Hier hebben we toen als eerst rooster gemaakt voor de hele week. We zijn vandaag bij klas 1b geweest, ongeveer 9 jaar oud. Zij hadden muziek. Na deze les hadden ze geen lessen meer voor ons omdat niet alle leraren engels kunnen. Toen zijn we begonnen aan de deur naar het kindertehuis deze hebben we groen geverfd, hier komen nog bloemen en dingen op. Ik ben ook nog met de kinderen gaan tennissen en hebben memory gespeeld, sommige kinderen snappen heel goed wat de bedoeling is van memory de anderen doen maar wat en dan kan je ze nog zo lang gaan uitleggen hoe het moet toch doen ze het op hun eigen manier. Erg grappig, dan laat ik ze maar lekker hun eigen gang gaan, als ze maar lol hebben. Heel veel kinderen spreken gewoon engels, en juist de hele jonge kinderen. Zo schattig! De kinderen die het niet spreken kan je vaak ook gewoon makkelijk begrijpen door met handen en voeten te communiceren.
Ik heb Flori een meisje van het kindertehuis glow in the dark stickertjes gegeven dus ben ik bij Flori in haar kamer geweest om de stickers met haar op te hangen bij haar bed. Zo word het een beetje fleuriger in de kamer. Ons stage dag ging weer snel voorbij.

Om 17:00 zijn we met z'n alle beneden gaan zitten in de kelder, heb Mieke voor de taart gezorgd en hebben we voor Kirsten gezongen en natuurlijk cadeautjes gegeven. Rond etenstijd lekker een feest menu gegeten Hotdogs en fruitsalade gemaakt door Elyse en Mieke. In de avond zijn we naar een strip club gegaan in Piata Romana. Tja je moet alles toch eens gezien hebben hier maar het was toch niet echt denderend. Ze hebben hier geen mannen stripclubs alleen maar waar vrouwen aan het dansen zijn. Het leek meer op paaldansen wat ze deden, en het zag er binnen heel middeleeuws uit. En het drinken was heel duur, volgens mij betaal je gelijk voor de danseressen. Een cola was namelijk 25 lei dat is omgerekend 7 euro. Nou niet echt een normaal prijsje denk ik zo en vooral niet voor in Roemenie haha. We gingen weer "optijd" weg, nouja wat je optijd noemt. Om 12 uur stonden we nog op een taxi te wachten Nanda was om 12 uur jarig maar jammer genoeg was zij er al vandoor met de taxi met 3 andere dus hebben we met de mensen die nog over waren door de telefoon voor dr gezongen! Het is hier trouwens voor de taxi chaffeurs een belediging als je je gordel om doet, dus we hebben hier nog nooit met gordel om in een taxi gezeten! Terwijl het verkeer zo'n chaos kan zijn.

Zo zie je nooit nederlanders en zo zag ik op 1 dag 4 auto's waarvan 2 vrachtwagens. 1 NLe auto gezien uit volendam dat is vlakbij Purmerend waar ik woon. De auto stond vlak naast het verblijf waar wij wonen. Erg grappig! En moest hier natuurlijk een foto van maken:)

De volgende dag weer lekker vroeg op staan om weer een stage dag tegemoet te gaan. Op de basisschool hebben de een kennismakings activiteit gedaan met een klas die we nog niet hadden gehad. We gaven de kinderen de opdracht 3 kenmerken van zichzelf op een blaadje te schrijven, dit moesten ze dan inleveren in een bak en omstebeurt moest er dan iemand naar voren komen en een blaadje uit de bak grabbelen, oplezen wat erop staat en raden wie het zou kunnen zijn. Hier merkte we echt dat ze elkaar helemaal niet persoonlijk kende veel raden het niet in een keer of soms zelfs helemaal niet.

Bij het kindertehuis waren nog niet zoveel kinderen, de kinderen komen meestal pas rond half 1, 1 uur en rond half 2 gaan ze alweer eten. Daarna kunnen we zelf verzinnen wat we met de kinderen gaan doen, we zijn helemaal vrij in wat we willen doen en hebben geen verplichtingen. Het heeft z'n voordelen maar ook z'n nadelen. Over het algemeen vind ik het wel heel lekker. We mogen echt van alles doen.

Eenmaal weer thuis zijn Elyse, Beau en ik begonnen aan de gebakjes voor Nanda. We hebben stroopwafels met aarbeien en slagroom in elkaar geflanst. Het was heel lekker kan ik jullie vertellen! Ook weer voor Nanda gezongen en cadeautjes gegeven. Nanda wilde graag op haar verjaardag naar de zigeuners en naar de parasolletjes. Maar eerst nog gezellig uiteten geweest. Bij de zigeuners zijn we niet aan gekomen want we konden het niet vinden. De tram lijnen zijn veranderd, dus we kwamen ergens in de middle of nowhere uit haha. Bij de parasolletje zat Nanda vorig jaar bijna dagelijks. Dit is een soort "cafe" waar je buiten op een soort groot balkon kan zitten. Het zag er erg leuk uit en eindelijk wist ik eens wat het was want ik hoorde Mischa er vorig jaar elke keer weer over;) dus ik was erg benieuwd. En inderdaad Mischa het is erg leuk!

Donderdag
Tatiana is jarig! Op ons stage hebben we bij een andere klas die we ook nog niet hadden gehad dezelfde activiteit gedaan als gister. Het waren oudere kinderen dan gister deze waren rond 12 tot 14 jaar. Hier merkte we dat wel meer kinderen dingen van elkaar wisten. We kregen vandaag trouwens ook complimenten over de groene deur, handbal en voetbal lijnen van de directrice van de school. Erg leuk om te horen natuurlijk.

Bij het kindertehuis kwamen we binnen lopen en zei father gabriel the dutch people wait for you. Dus ik zat even verbaasd te kijken, er waren een groep mensen van 8 personen uit Nederland die weer na 4 jaar een kijkje kwamen nemen bij sfanta macrina. Hebben toen een tijdje met hun gepraat. Zij komen in Roemenie om langs verschillende instellingen te gaan waar ze dan dingen achter laten die de instellingen goed kunnen gebruiken. Ze interesseerde zich erg in ons en kregen een heleboel vragen naar ons hoofd. Echt leuk want je merkt dan dat je eigenlijk al heel veel weet over je stage plek nu er 4 weken voorbij zijn.
Catia dat meisje uit italie is ondertussen weer weg, zij was hier voor een maand.

Na ons stage hebben we nog even wat boodschapjes gedaan. Als je bij carefour je boodschappen doet krijg je een kaartje dan moet je naar een apparaat en dan kan je iets winnen, en ik win natuurlijk weer iets. Een lay's chips bak die ik nu gebruik als fruitschaal haha

Eenmaal weer thuis in Geron ook weer voor Tatiana een taart, cadeautjes en gezongen. Uiteten geweest in het zelfde resaurantje waar we al eerder zijn geweest, wat ons erg goed beviel. Ze vragen hier trouwens gewoon om fooi en als je het niet geeft of stuk minder dan hun willen dan worden ze helemaal boos of zijn beledigd. Logisch natuurlijk, maar het is leuker als je fooi spontaan kan geven, en niet omdat het verplicht is. Een erg rare gewoonte hier dus vinden wij. Daarna zijn we verder gegaan naar de karaoke bar die in Piata Romana is. Dit keer was er wel karaoke en het was erg gezellig!

Vandaag een super dag gehad, Nanda ging mee naar ons stage. De kinderen op de basisschool waren om 11 uur klaar met de lessen omdat er om 12 uur examen was voor ze. Wij hebben vandaag vogelhuisjes geel geschilderd dit moest nog gedaan worden en de directrise vroeg of wij dit wilde doen. Veel kinderen kwamen kijken alsof ze het allemaal heel byzonder vonden. Gelukkig werd het rond 12 uur rustiger en konden wij rustig verder gaan met schilderen. Nanda kon het niet laten en kliederde mijn gezicht lekker vol. Vervolgens haalt ze het eraf met terpetine dus dat ging lekker branden haha en zij lag maar in een deuk. Ook mijn goeie kleren zaten natuurlijk vol onder de spetters.
Toen we klaar waren gingen we weer naar het kindertehuis hier zijn we in een soort "tuinhuis" gaan zitten wat kleurplaten gekopieerd en gekleurd. Er waren niet veel kinderen die zaten nog op school, en sommige zaten binnen vanwege het weer. Het begon lekker te regenen, onweren en hagelen. Daniella kwam kleuren, maar die was ook weer snel weg omdat ze ging slapen. Nanda kon het weer niet laten en had me gezicht lekker onder gekliederd met stift, nou ik natuurlijk bij haar terug doen. We zijn met een vol gekliederd gezicht over straat gegaan haha wat hebben we weer gelachen, sommige op straat spraken ons aan en sommige vonden het zelfs mooi.
Ik merkte echt na vandaag dat ik helemaal energieloos thuis kwam, een leuke week gehad met veel verjaardagen laat naar bed en vroeg op.

Beau en ik hebben vanavond weer gekookt, chicken tonight het was super lekker!

Morgen gaan we naar het paleis, maandag naar de zigeuners.
Nanda is dinsdag avond alweer voor het laatst. Dan gaat zij verder in Sibiu werken met kinderen met aids.

Tante ingrid volgens mij zijn de tennisballen hier inderdaad goedkoper dan dat je ze opstuurd. Ik merkte wel gelijk dat veel kinderen er mee wilde spelen:)

Hebben jullie nog vragen over iets? stel ze maar dan zal ik antwoord geven:D

La revedere!
Big Kisses

xxxxxxxx

• 09 Mei 2008 - 21:47

Marron:

Hoi Merel... Heb net dag 29 gelezen. Erg leuk! Is er al iets aan Nederland dat je mist (behalve ons natuurlijk ;) ) Hier in Nederland is het nu lekker zonnig gelukkig. Is het weer daar inmiddels al weer wat opgeknapt na al die regen? Nog heel veel plezier in Roemenia.. Je bent al bijna op de helft. Big Kiss Marron

• 09 Mei 2008 - 21:51

Ideetje:

Hier een paar ideeen om spelletjes te doen:

Oude buitenspelletjes

Omkijkertje:
    Dit spel wordt gespeeld met een groep kinderen. Eén kind staat met het gezicht tegen de muur, de anderen erachter op een rij tegen een hek of achter een lijn. De groep moet proberen het kind dat tegen de muur staat te tikken maar die mag onver­wachts omkij­ken en diegene die dan nog loopt moet terug naar de lijn en opnieuw beginnen. Uitkijken dus.

De boom wordt hoe langer hoe dikker:
    De kinderen houden elkaar vast in een lange rij. De voorste van de rij houdt een boom vast. Degene aan het eind van de rij is draait met de rij om de boom heen, net zo lang tot ze alle­maal tegen de boom aan staan, onder het zingen van: "De boom wordt hoe langer hoe dikker, De boom wordt hoe langer hoe dikker."
    Dan gaat de rij achteruitlopend weer terug en zingen: " De boom wordt hoe langer hoe dunner."

Er kan nog meer bij:
    Groot en klein gaat bij elkaar op schoot zitten in een lange rij, tot er een aan het wiebelen gaat, en de hele rij uit elkaar valt.

Ketting breien:
    De voorste van een rij houdt een hand tegen de muur. De ach­terste gaat met de hele rij onder de arm door. Loopt weer rond en gaat dan onder de volgende arm door, totdat de hele rij met gekruiste armen staat, onder het zingen van: " 'k Zou zo graag een ketting breien. Moet ik naar de stad toe rijen. Ha ha victoria. Ha ha victoria."
    De eerste pakt dan de laatste nog bij de hand en zo springt de kring rond tot dat de ketting kapot gaat.

Zoentje geven:
    De kinderen staan in een kring met één in het midden. Deze draait met de ogen dicht, de arm en vinger uitgestrekt de kring rond en zegt: "Een twee drie vier vijf zes zeven, wie mag ik een zoentje geven?" Het kind gaat samen met degene die aangewezen is met de ruggen tegen elkaar staan. Dan kijken ze opzij, kijken ze allebij dezelfde kant op; geven ze elkaar een zoentje.

Fopbal:
    De kinderen staan in een kring met de handen op de rug. Eén kind staat in de kring met een bal en doet net of ze de bal naar één gooit, die moet hem dan opvangen maar degene in de kring kan zich ook omdraaien en de bal de andere kant opgooi­en. Goed opletten dus.

Wie heeft de bal:
    De kinderen staan op een lange rij; één kind een meter of vier er voor, met het gezicht tegen de muur en gooit een bal naar achteren en zingt: " Eén twee drie , wie heeft de bal, die mooie bal van goud." Eén van de kinderen pakt de bal en houdt hem achter de rug. De andere kinderen houden ook de handen op de rug en zingen dan: "Kijk maar om want ik heb hem al, die mooie bal van goud."
    Als je het goed raadt, dan mag je nog een keer, anders mag degene die de bal heeft hem zijn.

Tikkertje:
    De kinderen lopen rond. Het kind 'die hem is' tikt een kind 'die hem dan weer is'. Zo weet iedereen lang niet wie de tikker is. Uitkijken dus.

Boompje verwisselen:
    Boompje verwisselen is een tikspelletje waarbij de kinderen een boom moeten vasthouden maar niet te lang, want het is de bedoeling om van boom te verwisselen. Als je de boom niet meer vasthoud, mag je getikt worden en dan moet je hem wezen.

Blikspuit:
    Blikspuit is een spel wat door klein en groot gespeeld wordt. Eerst aftellen wie hem wezen moet; die moet dan bij een blik staan en aftellen tot de anderen zich verstopt hebben. Hij moet proberen ze allemaal te vinden; naar het blik lopen en de naam roepen van het gevonden kind, voordat er iemand de kans krijgt het blik weg te trappen. Als dat gebeurt mogen ze zich allemaal weer ver­stoppen. Zijn ze allemaal gevonden, dan is degene die het éérst gevonden hem.

Proppenschieten:
    Als de elsenproppen weer aan de bomen zitten, kunnen er weer proppenschieters gemaakt worden. Een mooi recht stuk vlierhout wordt afgezaagd; de pit er uit gehaald en van een stuk draad of een stang wordt een stamper gemaakt. Aan één uiteinde van de stang wordt een breed blokje hout gemaakt die dan tegen de buik wordt gedrukt om zo de prop uit de proppeschieter te jagen. Behalve met elzeproppen, kan men ook met nat papier schieten.

Bliklopen:
    Hiervoor worden oude blikken gebruikt. Met een spijker net boven de bodem wordt aan weerskanten een mooi rond gaatje gemaakt waar een touw doorheen wordt getrokken, zodat van boven een grote lus ontstaat waarmee je het blik vast kan hou­den. De voeten op de blikken en lopen maar

• 09 Mei 2008 - 22:28

Murnnii:

Haayy Lieveerdd,

Wat een verhaal zeg, wel veel leuke dingen mee gemaakt. Kreeg je dat stift nog een beetje van je gezicht af:P of loop je er nog steeds als een katje bij.

Ennuh wat is dr met die man die aan het keybord spelen is? Wat is dr zo bijz aan dat jullie dr mt zn alle bij zitten te kijken?

Wel grappig die auto uit Volendam, dat is toch best dicht bij ons he:P.!

Nou zusjee have funn, Love you Kusje Myrna

• 10 Mei 2008 - 10:38

Maria:

Heeyy lieverd,

Je bent goed bezig daar!
    Jammer dat het weer nu zo minder is.. wij hebben nu heeeerlijk weer.. Maar ja dat zal niet zo lang meer duren ;)

Kus

• 10 Mei 2008 - 13:02

Biertjepiet:

Hai,Merel en de rest van de crew,Hoe is het daar gesteld met de eventuele zwembaden als die aawezig zijn want daar heb ik nog helemaal niets over gezien of
    gelezen.Weten die kinderen daar wel wat
    zwemmen is of kunnen ze dat niet,Dat zou
    dan ook een leuke bezigheid zijn.Groeten van MIJ.

• 10 Mei 2008 - 15:12

Danny:

Hee Merel
    Wat grappig die auto uit vdam
    Heb je die mensen toevallig ook gesproken?
    Zo ver ik weet zijn hun daar nu ook met een hulptransport voor de mensen daar.
    Nou ik ga weer ff genieten van de zon :)
    X Danny

• 11 Mei 2008 - 10:24

Mies:

buna merel
    hahaha vet leuk dat je de parasolletjes zijn geweest echt leuk om terug te zien. die zigeuners zitten daar vlak bij je hebt daar iets terug toch een soort pleintje met winkeltjes en daar loopt ook een trambaan? daar moet je schuin oversteken en dan loop je er zo op af.
    leuk dat er zo veel jarigen zijn gezellie hoor:)
    flori ziet er goed uit en leuk dat je sterretjes hebt opgeplakt in haar kamer.
    wat grappig dat je ook mensen uit nl bent tegen gekomen. is dan wel weer raar he al kan je ze in eens verstaan haha:)
    veel plezier nog

tot je volgende verhaal
    pa pa dikke kuss

• 12 Mei 2008 - 22:41

Tim:

Hey hey Merel,
    ik zie dat je zwaar chillt daar in Roemenië. Goed om te zien dat je het naar je zin hebt daar :).

Veel plezier nog en ik zie je wel weer als je terug bent,

Greetz xx Tim

• 13 Mei 2008 - 22:01

Myrna,:

Haay lieverd,

Heb je de gele verf nog een beetje van je witte giletje af gekregen? Niet erg handig he om verf gevecht te doen met je goeie kleding :P

Wel leuk al die filmpjes en foto's ik heb ze natuurlijk al meerdere keren bekeken.

Laat je nog even weten welk katje je wilt? dan kan ik het tegen eef zeggen dat houd ze die voor ons(jou).!!

Love youu HAVEE FUNN Kusje Myrna